Sociale tewerkstelling als waardevol alternatief

15/07/2024

Dave Walbers, directeur van de Biehal

Omgeven door wilde bloemen, ontdekken we de nieuwe hoofdzetel van de Biehal in Lommel. Het zeshoekig gebouw geeft een speelse en symbolische knipoog naar een bijenkorf én naar circulariteit. Je ziet meteen hoe veelzijdig dit maatwerkbedrijf is. Ook voel je hoe de komst van Nationaal Park Bosland alvast voor fris groeipotentieel heeft gezorgd.

Met Kringstores, Horeca, Groen- en Klussendienst, Was- en Strijkdienst en logistieke ondersteuning in de Zorg op maat is het aanbod grenzeloos. Sociale tewerkstelling staat hierbij steeds onherroepelijk centraal. De Biehal biedt niet enkel jobs, maar geeft ook begeleiding en een waardig toekomstperspectief aan meer dan 250 mensen die weinig slaagkansen ervaren op de reguliere arbeidsmarkt. Directeur Dave Walbers gunt ons een blik achter de schermen.

Dave, wat betekent een vzw als de Biehal voor haar werknemers?

Onze werknemers hebben een heel breed en uiteenlopend profiel. Toch zijn het allemaal mensen die, om welke reden dan ook, hun plekje in het reguliere circuit moeilijk kunnen veroveren. Wij proberen flexibel mee te denken in wat wél mogelijk is en vertrekken vanuit de talenten van elk individu. Zo komen we tot een jobprofiel op maat dat langdurig vol te houden is en toch aansluit bij ieders capaciteiten. Hiervoor is vaak ook een intensievere begeleiding nodig dan je normaliter zou terugvinden in een bedrijf.

“De Biehal voorziet volwaardige jobs aan een volwaardig inkomen. Daarboven bieden we ondersteuning op maat die aansluit bij ieders individuele capaciteiten.”

Op welke manier is de samenwerking met Bosland ooit ontstaan?

Vanuit onze eigen identiteit denk ik dat we sowieso nauw betrokken zijn met alle lokale bestuursorganen uit Noord-Limburg en de Antwerpse Kempen, en dus ook met de steden en gemeenten die zich in Nationaal Park Bosland bevinden. We nemen een deel van hun groenonderhoud voor onze rekening doordat vaak een deel daarvan exclusief gereserveerd wordt voor sociale economie. Die openheid voor het alternatief dat we aanbieden, vinden we heel mooi! Toch is het vooral ook fijn wanneer je instanties met gelijke waarden en objectieven aan elkaar kunt verbinden. Dat is toch wel duidelijk voelbaar bij Nationaal Park Bosland!

De visie op circulariteit en duurzaamheid die jullie uitdragen, heeft heel wat overlap met de waarden van Nationaal Park Bosland. Op welke manier kunnen jullie elkaar hierin vinden?

Zoals daarnet al aangehaald, zijn er heel wat werknemers die via de Groendienst bijdragen aan bosonderhoud en voelen wij ons daardoor rechtstreeks verbonden met de natuur in de regio. Daarnaast wordt ook de concessie van de spectaculaire vergaderlocatie “The Treehouse” door ons uitgebaat. Wij beheren het boekingssysteem, voorzien groepen van de nodige catering en maken gasten wegwijs op locatie. Bovendien bieden we in al onze Horeca lokaal geteelde, biologische groenten uit onze biotuin “De Plezanten Hof” in Kattenbos aan.

“Wij zijn bijzonder trots om The Treehouse te mogen uitbaten en zien ook in de komst van het label Nationaal Park nog veel groeimogelijkheden!”

Waarom zijn in het bijzonder de Groenjobs zo aantrekkelijk voor jullie werknemers?

Wanneer ik als directeur startte, heb ik er zelf een punt van gemaakt om alle jobs ook effectief te gaan meedraaien. Wanneer je dan met de Groendienst het bos in mag, voel je werkelijk de helende rust die de natuur brengt op het mentale welzijn. Bovendien heb je als begeleider een hoge betrokkenheid met het groepje werknemers waarmee je op pad gaat.

“De groenjobs bij Nationaal Park Bosland zijn de ideale combinatie van intensief contact met de begeleider, fysieke arbeid en mentale rust in de natuur.”

Vind je dat de reguliere arbeidsmarkt momenteel nog te vaak faalt in het bieden van bijkomende ondersteuning?

Ik denk dat je de arbeidsmarkt weinig kunt verwijten. Haar competitieve karakter, haar nood aan productiviteit, het mikken op een zo hoog mogelijk rendement… Het zijn nu eenmaal zaken die inherent zijn aan de huidige maatschappij. Een logisch gevolg van zulke veeleisende of starre functiebeschrijvingen is, dat heel wat kwetsbare mensen doorheen de mazen van het jobnet vallen. Onze maatwerkers hebben nood aan een werkomgeving die past bij hun kwaliteiten, die rekening houdt met eventuele moeilijkheden en die voorziet in een passende begeleiding. Op die manier kunnen onze medewerkers ook heel sterke en kwalitatief goede prestaties neerzetten. Onze klanten zijn algemeen genomen heel tevreden over wat onze medewerkers voor hen doen!

Is de Biehal een tussenstation voor mensen die een tijdlang inactief waren op de arbeidsmarkt?

In principe beogen we zoveel mogelijk doorstroom naar het reguliere circuit en als mensen hier zelf bereid toe zijn, gebeurt dat zeker ook. Toch merken we dat dit in realiteit niet altijd een haalbare kaart is. Dit omdat de jobs die mensen hier bekleden zodanig passend zijn, dat doorstroming naar het reguliere arbeidscircuit een te groot risico op terugval zou inhouden, met alle bijhorende negatieve consequenties van dien.

Jullie zijn ook officieel gastheer van Nationaal Park Bosland. Merken jullie een verandering in het aanwezige toerisme?

Het is zeker zo dat er de afgelopen jaren meer aandacht gekomen is voor onze vestigingen! Vaak zijn het passerende fietsers of dagtoeristen die komen gebruik maken van de horeca en tegelijkertijd een bezoekje brengen aan één van onze Kringstores. Bovendien koesteren we de hoop dat de plannen van Stad Lommel, om een toeristisch fietspad aan te leggen recht achter onze hoofdzetel in Lommel, spoedig realiteit worden. Dit faciliteert hopelijk dat mensen die van de recreatie in Nationaal Park Bosland genieten, ook bij ons een pitstop nemen.

Welke opportuniteiten zijn nog onbenut, welke toekomstplannen koester je nog?

De aanleg van de grote speelbossen en vele signalisatie vraagt ongetwijfeld ook véél onderhoud en ik denk dat onze mensen dat ook kunnen! Wij denken daarom graag actief mee in hoe we ons wagenpark kunnen aanpassen om ook dieper gelegen wandel- en ruiterpaden op robuuster terrein te bereiken. Verder zijn we zeer ruimdenkend in hetgeen we doen en eventueel in de toekomst nog kunnen gaan doen. Bij de Biehal staan we open voor elke vraag en zullen we steeds onderzoeken of onze maatwerkers een oplossing op maat kunnen bieden!

Interview, tekst en vormgeving: Jill Michielsen (Woordvlinder)
Foto’s: Sylvie Stijven